Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Így lesz könnyebb elviselni a változásokat

Így lesz könnyebb elviselni a változásokat

Közhely, de igaz, a változás a mindennapjaink része. Munkahelyváltás, párkeresés, házasság, gyermekszületés, válás, költözés, életközép-válság, veszteség – csak néhány helyzet, amelyhez a lelki állóképességünk elengedhetetlen. A változások feldolgozásának sikere vagy sikertelensége sorsfordító lehet az életünkben. Íme 7 tipp, ha szeretnéd fejleszteni a változáskezelési képességed.

Egy-egy változással szembeni ellenérzésünket kezelni nem mindig könnyű, sokszor a tudatos, jó önismerettel rendelkezők bicskája is beletörik. Hogy miért? Mert a félelmünk nagyobb, mint a változáshoz szükséges elkötelezettségünk.  A változások kiváltotta szorongás okaként a tanult tehetetlenséget azonosította még az 1970-es években Martin Seligman pszichológus. Ha gyerekkorunkban gyakran éreztük magunkat gyengének, ügyetlennek, akkor ez tehetetlenséget váltott ki belőlünk, ami beépülhet a személyiségbe, s felnőttként a változások ezt az érzést hívják elő, a tehetetlenség érzésével együtt: „új helyzet, képtelenség megküzdeni vele, én nem tudok.”

Akkor is ezt érezzük, amikor minden kompetenciánk megvan ahhoz, hogy megküzdjünk a változással. Seligman szerint ilyenkor nincs mese, meg kell ismernünk újra önmagunkat, újra fel kell fedeznünk a képességeink széles repertoárját. Az önismeret fejlődésével az üzenet is könnyebben megérthető: aki megáll, nem halad, visszafejlődik. Ha ezt megértjük, jöhet a tudatosítás: minden változás csak idővel lesz mérhető, hogy milyen előnye, hátránya volt, mit tanultunk belőle.

 

Ha úgy érzed, hogy a félelmed gyakran visszatart a cselekvéstől, ne hagyd magad! Íme 7 tipp ahhoz, hogy fejlődjön a változáskezelési képességed:

1.Ugyanabból a bögréből iszol minden reggel kávét? A következő reggel cseréld le. A változásokat kezd apró szokásrobbantásokkal. Ugyanazon az útvonalon mégy az iskolába/munkába? Tegyél kitérőt, találj új útvonalat!

2.Milyen hétköznapi tevékenységek vannak, amiket nem csinálsz szívesen? Korai kelés? Napi torna? Levadászni a pókot a sarokból? Beszélgetés egy kollégával? Megszólalás egy értekezleten? Eltérés a napi rutintól? Légy aktív 1 olyan dologban, ami félelmet vált ki belőled! Nem kell több, csak egyetlen egy ügy, dolog… A lényeg, hogy próbálgasd magad, hagyd el a komfortzónád, legyen sikerélményed egy olyan dologban, amitől korábban kivert a víz.  

3. Viselj valami szokatlan ruhadarabot. Mindannyiunknak megvan a maga öltözködési stílusa, néha azonban érdemes újítani. Növeli a rugalmasságot, ha újítasz, és másképp nézel ki, mint ahogy szoktál. Nem szükséges nagy dologra gondolni, elég egy apróság is a változatosság megtapasztalásához.   

4. Hozz létre egy álomlapot. Étteremben kíváncsian nézzük meg az étlapot mi mindent lehet megkóstolni. Ennek analógiájára alkosd meg a saját magad álomlapját. Mi mindent szeretnél elérni, milyen álmaid vannak? Írd le őket, csoportosítsd, például, melyekre vágysz régóta, melyek új álmok, mik valósíthatók meg a közeljövőben, melyek később? Ezek mellett gondold végig azt is, hogy milyen álmaidat valósítottad már meg. Hogyan csináltad, hogyan tudtad kivitelezni őket? Ezekhez a változásokhoz hogyan váltál rugalmassá? És az új álmaidhoz hogyan tudnál? 

5. Keress naponta bizonyítékot 1-1 erősségedre: bátor vagy, szerethető, kedves, határozott, elfogadó, türelmes, optimista, hűséges, igényes, vidám, okos, merész, szorgalmas, erős, ötletes, dolgos, belátó, körültekintő, stb.? Naponta válassz ki egy erősséged, s keress a múltadból jó példákat, eseteket, amikor te már gyakoroltad a kiválasztott jó tulajdonságot. Naponta írd fel, hogy milyen erősséged veszed górcső alá, legalább 20 napig folytasd a gyakorlatot.

6. Írj le 3 dolgot, hogy mit szeretnél az életedbe 1 év múlva. Válaszd ki, hogy melyik számodra a legfontosabb. Határozd meg az első, a második és a harmadik apró lépést, amit megteszel a célod érdekében. Ha megvalósítod ezeket, gyerünk tovább: jöhet a negyedik és az ötödik lépés megfogalmazása…  

7. Értékeld a jelent. Bár nagyon fontos, hogy milyen célok felé tartasz, az is lényeges, hogy hol tartasz most. Mi mindened van, ami miatt már most boldog és elégedett vagy? Ezek hogyan kerültek az életedbe? Milyen változásokat éltél meg ahhoz, hogy itt tarts ahol most vagy? Érdemes erről egy listát készítened. Ez a lista pont abban segít, hogy meglásd, már sok változás nyertese vagy...

MKI

Tartalomhoz tartozó címkék: Márton-Koczó Ildikó