Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Szeretnél jobban kommunikálni? Gyakorolj tükör előtt!

Szeretnél jobban kommunikálni? Gyakorolj tükör előtt!

Szeretnéd, hogy mások jól érezzék magukat melletted? Vagy, hogy kevesebb feszültség legyen körülötted? És akár még gyakorolnál is ezek érdekében? Nos, három plusz egy kommunikációs tippet szeretnénk megosztani Veled, ami jól jön akkor, ha szeretnél minőségi kapcsolatot kialakítani másokkal – akár ismeretlenekkel is. Mindegyik tipp azt segíti, hogy magabiztosabban állj bele kommunikációs helyzetekbe. Hajrá!

1.

Ha azt akarod, hogy az emberek jól érezzék magukat melletted, kínálj megerősítést a számukra! Például, amikor a beszélgetőpartnered egy számára fontos dologról beszél, akkor ismételd meg azt a saját szavaiddal – ez nem csak azt mutatja meg számára, hogy odafigyelsz rá, hanem azt is, hogy érdeklődsz iránta. Nézzünk csak egy konkrét példát: „- Gondolkodom, hogy jövő héten bemegyek a főnökömhöz fizetésemelést kérni. Egyre több fiatal munkatársat vesz fel a cég és olyan kezdő fizetéssel szinte, mint az enyém, pedig én már 10 éve ott dolgozom és ez igazságtalan!” „- Igazságtalannak érzed, különösen 10 év után, hogy a fiatalokat hasonló összegű fizetéssel veszik fel, mint a te béred…” Egy-két szó megismétlése az elhangzottakból megerősíti a másikat, hogy figyelsz rá, sőt, hogy fontos számodra, vagyis a figyelmed középpontjába érzi magát!

2.

​Ha vitatkozol valakivel, állj mellé és ne elé! Bármikor, amikor úgy érzed, hogy egy beszélgetés kezd feszültséget okozni, akkor állj a vitapartnered mellé, ugyanis így nem tart majd annyira veszélyesnek, s általában lenyugszik tőle. Az is szerencsés, ha elkerülöd, hogy csípőre tett kézzel állj vagy a kezeddel fenyegető mozdulatot tégy – ez csak olaj lesz a tűzre! A testeddel üzenni tudod, hogy te nyitott vagy: ne fond össze a karod vagy ne ülj összezárt lábbal, inkább óvatosan és nyugodtan gesztikulálj és kérdezd meg, hogyan tudjátok békésen megoldani a benneteket foglalkoztató kérdést. Nem könnyű, hisz kontrollálni kell az érzelmeidet, ám megéri, ha fontos számodra ez a kapcsolat.  

3.

Az emberek általában az érzelmekre fókuszálnak és nem feltétlenül a témára. Ha szeretnél pozitív hatást elérni, akkor a legunalmasabb témáról is igyekezz érdekesen, színesen, érzelemgazdagon beszélni. A legnagyobb hatást kiváltó érzelmek: izgalom, nevetés, kíváncsiság. Vagyis beszélgetés közben próbálj meg a másikban izgalmat kelteni (például a mondandódban legyen egy kis feszültség), használj humort és tegyél fel kérdéseket, amellyel fel tudod kelteni a kíváncsiságát.

3+1

Ha van lehetőséged előre készülni fontos beszélgetésekre, gyakorolj tükör előtt. Mondandódba építsd be a beszélgetőpartnered nevét, mosolyogj, figyeld a mimikád, szükséges-e változtatni, ha az esetleg nem illik a témához vagy túlzottan bizonytalan, netán agresszív. A tükör előtti próba nemcsak a beszéd gyakorlását segíti, hanem a metakommunikációs kontrollját is. Sokszor ugyanis többet üzenünk a testünkkel, a mimikánkkal, a hanghordozásunkkal, mint a szavainkkal… 

Tartalomhoz tartozó címkék: Márton-Koczó Ildikó