Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Ha ugyanazokat a hibákat követed el...

Ha ugyanazokat a hibákat követed el...

Gyakran "gyalogolunk" bele ugyanazokba a helyzetekbe. Megismerünk valakit, bízunk benne, adunk magunkból és reméljük, hogy nem történik meg, de aztán kihasználnak minket. Elhatározzuk, hogy nemet mondunk, mostantól nem vállalunk el mindent, majd a következő pillanatban igent mondunk újra. És megannyi helyzet, amikor csak azért viselkedünk úgy, mert "megszoktuk" és nem tudunk változtatni.

Erről ír Kurt Tepperwein, német író: "Az, ami történik velünk, nem "véletlen", hanem egy minta része, amely addig ismétlődik periodikusan, amíg fel nem oldják. Néhány öntudatlan embernél az ismétlődési ráta három hét, másoknál három év, megint másoknál három élet." Nálad mennyi? Mikor vetted vagy veszed észre, hogy történt már hasonló Veled? Szeretnél változtatni? Szokást törni? Kezd azzal, hogy összeírod: mi a hasznod abból, hogy a mintát követed? Mit profitálsz belőle? Azért ismétlünk mintaszerűen dolgokat (akár jól végződnek, akár nem), mert valami jó okunk van rá, valamit profitálunk belőle...

Az első lépés az, hogy felismerjük, mi adja a belső motivációt. Milyen "hasznunk" származik abból, ha a szokott módon cselekszünk? Mit "profitálunk" belőle? A második lépés, hogy figyelmeztessük magunkat ha észrevesszük és egy apró dolgot változtassunk, hogy ne pont úgy, ne újra és újra ugyanúgy cselekedjünk. Ne ess kétségbe ha elsőre nem sikerül, légy kitartó. Szintén Kurt Tepperwein mondja: Ne terheld túl magad azzal, hogy elhamarkodottan akarsz szembenézni egy helyzettel, de állj készen arra, hogy egyedül irányíthasd a dolgokat.

Játszmákat, ugyanolyan hibákat elkövetni tulajdonképpen szokás. Ha ezek a rutinok egyszer beköltöztek az agyunkba, akkor ezek befolyásolják a cselekedeteinket, anélkül, hogy ennek tudatában lennénk. Mivel az agyunk mintát követ, úgy veszi, hogy ez a „helyes” viselkedés, ezt kell tennünk. Az agyunk arra törekszik, hogy kövesse a megszokottat. Ez viszont nem jelenti azt, hogy nem törhetjük meg a megszokott reakcióinkat, csak meg kell találnunk az indítógombot, hogy miért reagálunk úgy, ahogy. Ha ez megvan, akkor kell valami jobbat találnunk: valami más "jutalmat" az agyunknak, amiből újabb szokást hozhatunk létre.

 

Nézzünk egy konkrét példát: ha valaki el kezd kiabálni veled, lehet, hogy a megszokott reakciód az, hogy ráhagyod, kimenekülsz a helyzetből. Mi lehet az indítógomba: ne legyen botrány, ne kelljen konfrontálódni, elég jó legyél másnak vag ymagadnak. Mit lehet helyette találni? Például, indítógomb lehet, hogy kiállj magadért, hogy ne hagyd magad egy vesztes helyzetben. És helyette reagálhatsz úgy, hogy a másik kiabálására reagálsz: "szeretném, ha akkor beszélgetnénk egymással, amikor higgadtan tudunk" vagy "szeretném nyugodtan megbeszélni ezt a témát, mikor tudjuk ezt megtenni vita nélkül?" A lényeg, hogy kialakult rutinok megtörése lehetséges és ugyanazzal a törvényszerűséggel új viselkedésmintát tudunk kialakítani.

Mindezt könnyű leírni, véghez vinni azonban türelem kérdése is: egy ilyen új szokás kialakítása összetett, időigényesebb rutin, például a fogyás és testsúly tartása, vagy egy új életmód kialakítása, esetleg egy új pozíció „belakása”: 80-254 nap, mire rögzül. A szokás kialakításához minden esetben a cselekvés ismétlésére van szükség, nem szükséges naponta, amíg a minta rendszeres marad. A legfontosabb időszak egy új szokás kialakításában a változtatás kezdetének első néhány hete. Kitartást hozzá!